آموزشی

دستگاه کنترل تردد

Rate this post

دستگاه کنترل تردد Access Control
وظیفه دستگاه کنترل تردد شناسایی کاربر و صدور مجوز ورود و یا عدم ورود به یک مکان خاص است .برای انجام این کار می بایست دستگاه ابزار لازم را در اختیار داشته باشند .
بطور کلی سیستم کنترل تردد و دسترسی از سه بخش اصلی تشکیل شده است:
1-دستگاه کنترل تردد
2-اطلاعاتی که کاربر جهت شناسایی و ورود در اختیار دستگاه قرار میدهد
3-قفل ویا درب اتومانیک که فرمان لازم را از دستگاه کنترل تردد دریافت میکند
درصورتیکه سه گزینه بالا فراهم باشد می توان یک مکان ،درب ،جک برقی و یا قفل برقی را کنترل کرد.
انواع دستگاه کنترل تردد از نظر نحوه شناسایی :
1-شناسایی توسط کارت و یا تگ :
برخی از دستگاه های ساده کنترل تردد فقط از طریق خواندن اطلاعات کارت کاربر اقدام به شناسایی می کنند . در این روش برای هر کاربر یک کارت و یا تگ اختصاص داده میشود و کاربر هنگام ورود کارت خود را به دستگاه کارت خوان نزدیک کرده تا اطلاعات کارت توسط دستگاه خوانده شود سپس درصورتیکه کارت قبلا در دستگاه ثبت شده باشد دستگاه مجوز ورود را صادر خواهد کرد در غیر این صورت دستگاه با علامت های خاص عدم شناسایی کارت را به کاربر اعلام میکند
2-شناسایی توسط رمز:
در این دستگاه ها کاربر میتواند با استفاده از رمز مخصوص خود که هنگام تعریف کاربران در اختیارش قرار داده شده اقدام به ورود کند .با استقاده از کلید هایی که روی این نوع دستگاه ها تعبیه شده رمز خود را وارد کرده و درصورت تایید وارد می شود.
3-شناسایی توسط اثر انگشت:
در این روش شناسایی افراد توسط تعریف اثر انگشت آنها در دستگاه انجام میشود .امکان تقلب در این روش به حد اقل میرسد ولی در برخی مواقع کثیف بودن ،چرب بودن و یا از بین رفتن خطوط روی انگشت شناسایی و تایید کاربر را دچار مشکل میکند.
4-شناسایی توسط تشخیص چهره :
پیشرفته ترین روش در شناسایی کاربر برای ورود به یک بخش امکان اشتفاده از دستگاه های کنترل تردد تشخیص چهره است .
در این روش امکان اشتباه و یا سوء استفاده از کارت های مفقود شده و یا رمز های لو رقته وجود ندارد . همینطور اگر در برخی موارد مشکلاتی برای شنایی در دستگاه های اثر انگشت وجود داشته باشد (مانند کثیف بودن انگشت و یا از بین رفتن خطوط روی انگشت ) در دستگاه های تشخیص چهره خبری از این مشکلات نیست و فقط کافی است چهره کابر توسط دستگاه دیده شود.
البته در برخی دستگاه ها برای سخت گیری بیشتر ترکیبی از این چند روش را ستفاده میکنند مانند:
رمز و کارت
رمز،کارت و اثر انگشت
کارت و اثر انگشت
رمز و اثر انگشت
تشخیص چهره و اثر انگشت
انواع دستگاه کنترل تردد از نظر نحوه گزارش گیری :
. (Standalone) 1-برخی از دستگاه های کنترل تردد بصورت مستقل عمل میکنند
تمامی کاربران در دستگاه تعریف میشوند و دستگاه با استقاده از اطلاعات موجود در جافظه خود اقدام به شناسایی کاربران میکند و درصورت تایید شناسایی افراد مجوز ورود صادر میشود و درب توسط رله موجود در دستگاه باز میشود.کلیه این عمل در دستگاه انجام میشود و در این دستگاه های ساده و ارزان قیمت گزارشی از ورود و خروج افراد صادر نمیشود .
2-دسته دوم دستگاه هایی هستند که تمامی مشخصات آنها شیبه گروه الف می باشد با این تفاوت که جهت تهیه گزارش ورود و خروج کاربران یک پورت یو اس بی تعبیه شده و بوسیله فلش مموری میتوان گزارشات را تخلیه نمود.
3-گروه سوم دستگاه هایی هستند که بوسیله پورت یو اس بی و شبکه که روی دستگاه تعبیه شده به کامپیوتر متصل میشوند و بوسیله نرم افزار دستگاه تمامی کاربران تعریف شده و گزارشات ورود و خروج آنها با فرمت های مختلف استخراج می شود.
این نوع دستگاه های کنترل تردد دارای تنظیمات و گزینه های بسیار زیادی هستند که همگی بواسطه نرم افزار قابل دسترسی هستند .
معمولا دستگاه هایی که قابلیت اتصال به شبکه را دارند بخاطر گران قیمت بودن در مراکز مهمتر و استقاده میشود و از مهمترین قابلیت های آنها می توان به امکان نصب چندین دستگاه در یک ساختمان ، اداره و سازمان اشاره کرد.
درصورت تعریف کاربران روی یک دستگاه دیگر نیازی به تعریف آنها در سایر دستگاه ها و یا طبقات نیست و نرم افزار دستگاه و دیتا بیس آن این کار را به عهده خواهند گرفت.
در مطلب بعد به انواع قفل های برقی و کاربرد آنها اشاره خواهد شد.